Mahathir Mohamad Mengundurkan Diri, Peluang Wan Azizah Jadi Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia

Wakil Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bisa menjadi perdana menteri wanita pertama di Malaysia setelah pengunduran diri Mahathir.

New Straits Times
Mahathir Mohamad Mengundurkan Diri, Peluang Wan Azizah Jadi Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia 

Mahathir Mohamad Mengundurkan Diri, Peluang Wan Azizah Jadi Perdana Menteri Wanita Pertama Malaysia

Kabar mengejutkan tentang mundurnya Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad tengah menjadi sorotan publik. 

Mahathir Mohamad  secara mengejutkan telah mengirimkan surat pengunduran diri kepada Raja Malaysia Sultan Abdullah, Senin (24/2/2020).

Wakil Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail bisa menjadi perdana menteri wanita pertama di Malaysia setelah pengunduran diri Mahathir.

Sebuah sumber mengatakan kepada Malay Mail bahwa Mahathir telah menunjuk Wan Azizah sebagai perdana menteri sementara setelah partai yang didirikan Mahathir  yakni Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memilih meninggalkan pemerintahan Pakatan Harapan yang berkuasa.

Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad Mengundurkan Diri

"Wan Azizah adalah perdana menteri sementara," kata seorang sumber yang dekat dengan presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika ditanya apakah dia akan menggantikan Mahathir.

Wan Azizah Wan Ismail adalah istri Datuk Seri Anwar Ibrahim bekas tangan kanan Mahathir namun kemudian berubah menjadi lawan politik.

Pengunduran diri Mahathir pada Senin (24/2/2020), setelah dua hari muncul spekulasi kuat bahwa ia akan memimpin partai politiknya Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) keluar dari koalisi yang berkuasa, Pakatan Harapan dan membentuk pemerintahan baru dengan mitra koalisi baru.

Mahathir, 94 tahun, telah menjadi perdana menteri Malaysia dua kali dalam sejarah negara ini.

Mahathir Mohamad Mundur Jadi Perdana Menteri

Halaman
123
Editor: Dhita Mutiasari
Sumber: Kontan
Ikuti kami di
KOMENTAR

BERITA TERKINI

© 2020 TRIBUNnews.com Network,a subsidiary of KG Media.
All Right Reserved